POWRÓT

1934

Historia pisana w przestworzach

Przed II wojną światową polskie linie lotnicze były prawdziwą potęgą, konstruktorzy tworzyli rozwiązania, które stosuje się w samolotach do dziś, a w 1934 roku Polska otworzyła jedno z najnowocześniejszych lotnisk na kontynencie – Okęcie. Wówczas port obsłużył 11 tysięcy pasażerów. 85 lat później było to już 19 milionów! Prawdopodobnie nikt nie spodziewał się takiego wzrostu liczby pasażerów. Ani tego, że Okęcie będzie funkcjonowało w tym samym miejscu w XXI wieku.

W każdym razie w obszarze lotnictwa cywilnego Polska od lat dynamicznie się rozwijała. I wszystko wskazuje na to, że będzie tak dalej. Skąd to wiadomo?

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przygotowało prognozy ruchu lotniczego dla Polski. Wynika z nich, że w 2024 r. z polskich lotnisk skorzysta około 50 milionów pasażerów, a ich liczba w kolejnych latach będzie tylko rosnąć. IATA potwierdza słuszność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, wskazując, że w pierwszym pełnym roku funkcjonowania Port Solidarność przyciągnie ok. 30 mln pasażerów. W 2035 obsłuży 40 mln podróżujących, w 2044 – 50 mln, a w 2060 r. aż 72 mln pasażerów! Rok 2060 wydaje się być odległą datą. Ale lotniska planuje się z założeniem, że będą służyły przez wiele lat. Dobrze znane Lotnisko Chopina ma już niespełna 90 lat. I jest niewystarczające dla obecnego ruchu lotniczego. W dodatku ciasna zabudowa Warszawy nie pozwala na jego dalszą rozbudowę.

Polska potrzebuje nowego lotniska. Dlaczego? 

Według IATA, gdyby nie budowa CPK, do 2060 roku Polska straci 850 mln potencjalnych pasażerów, którzy skorzystają z lotnisk zagranicznych. Dlatego jest to projekt priorytetowy. A należy pamiętać, że nowe lotnisko to nie tyko ruch pasażerki, ale również transport towarów (tzw. cargo). Według IATA w 2030 roku przez CPK „przeleci” 0,5 mln ton ładunków rocznie, a we wspomnianym już 2060 roku – 1,75 mln ton. To ogromne zyski finansowe dla Polski i jej obywateli. No i Polska znów będzie w lotniczej czołówce. Dołączy do grona największych lotnisk z przewozem towarów w Europie – takich, jak lotnisko Charlesa de Gaulle’a w Paryżu (2,1 mln ton cargo rocznie), Heathrow w Londynie (1,7 mln ton) czy lotnisko we Frankfurcie (2,1 mln ton).

Nowoczesne lotnisko to bezpieczne lotnisko, które zapewnia spokojne funkcjonowanie także swojemu otoczeniu i całemu państwu. Przeczytaj, dlaczego w CPK tak ważny jest wątek bezpieczeństwa!