POWRÓT

1970

Polska na szybkich torach. Kolej Dużych Prędkości – przyszłość jest teraz

Co mówisz myśląc o nowym wymiarze podróżowania pociągami po Polsce? Swoboda – bez zbędnych ograniczeń, ruszając na wyczekiwane wakacje lub chcąc odwiedzić bliskich z dalekiego zakątka Polski. Eko – bez szkody dla środowiska naturalnego – wszyscy chcemy o nie dbać. Bezpieczeństwo – aby podróż była nieskrępowaną przyjemnością. Szybko – zaoszczędzony w podróży czas możemy lepiej wykorzystać. To wszystko będzie możliwe dzięki inwestycjom Centralnego Portu Komunikacyjnego, który wprowadza w Polsce Kolej Dużych Prędkości.

Czym jest KDP? To kolej osiągająca prędkość nawet do 350 km/h! Obecnie najszybsze pociągi w Polsce osiągają prędkość 200 km/h i to tylko na krótkich, wybranych trasach – z reguły jest to ok. 160 km/h. Zatem Kolej Dużych Prędkości to rewolucja, która znacząco wpłynie na poprawę jakości naszego podróżowania, nie tylko poprzez skrócenie czasów przejazdów.

Rozwój infrastruktury kolejowej to skuteczna walka z tzw. wykluczeniem transportowym – nowe miasta i regiony mogą zostać włączone w sieć kolejową w Polsce, a to z kolei nowe miejsca pracy, rozwój handlu i usług. To nowe możliwości rozwojowe dla samorządów jako ratunek przed ucieczką mieszkańców do dużych miast. To nowa oferta turystyczna – każdy z nas będzie mógł zwiedzić regiony Polski, do których czas dojazdu skutecznie zniechęcał.

Rozwój kolei to także otwarcie na Europę i zaangażowanie się naszego kraju w europejskie sieci współpracy naukowej, gospodarczej, handlowej i kulturalnej, ale przede wszystkim – ogromny impuls do dalszego rozwoju miast i regionów.

Kolej Dużych Prędkości wprowadza Polskę do europejskiej czołówki krajów z bardzo szybkimi połączeniami kolejowymi. Doświadczenia krajów, w których KDP już funkcjonuje pokazują, że szybka kolej nie tylko poprawia czas dotarcia do wybranej lokalizacji, ale też wpływa na konkurencyjność cen biletów, co w porównaniu z kosztami poruszania się samochodem wskazuje na wyższość torów nad czterema kołami.

Prognozy ruchu wskazują, że realizacja inwestycji kolejowych CPK rozwinie ofertę przewozów i aż dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych. Zgodnie z prognozami, po zakończeniu inwestycji można spodziewać się blisko 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej – 95 mln pasażerów w pociągach Intercity oraz 25 mln w pociągach regionalnych ekspresów.

Inwestycje kolejowe CPK to niemal 2000 km linii, które mają zostać zrealizowane do 2034 roku. To 12 tzw. „szprych”, które sprawią, że aż 120 polskich miast zostanie bezpośrednio połączonych ze stolicą i Portem Solidarność, z czasem dojazdu nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Pociągi to najbardziej ekologiczny środek transportu – cała inwestycja spełnia założenia Europejskiego Zielonego Ładu i przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 w atmosferze.

Wszystkie linie kolejowe CPK będą prowadzić do Portu Solidarność, który zastąpi Lotnisko Chopina. Dlaczego to konieczne? Sprawdź!